dlaczego ten blog..

Założyłam tego bloga dla mojej chrześnicy Natalki Staśko. Zdiagnozowano u niej nowotwór złośliwy Neuroblastoma IV stopnia. Jest już po 8 cyklach chemii, operacji wycięcia guza, autoprzeszczepie, megachemii i radioterapii. Teraz czeka ją droga zagraniczna terapia. BYĆ MOŻE TEN BLOG PRZYCZYNIŁ SIĘ DO TEGO, ŻE UDAŁO SIĘ TĘ TERAPIĘ ZORGANIZOWAĆ.. Z TEGO MIEJSCA CHCIAŁABYM WSZYSTKIM PODZIĘKOWAĆ ZA POMOC I WSPARCIE.. Dziękuję ;* Natalka jedzie do Włoch na leczenie! :)Co się u niej dzieje można śledzić na ttp://natalkastasko.blogspot.com/ oraz https://www.facebook.com/natalka.stasko

sobota, 7 czerwca 2014

Pyszna szarlotka z nutą czarnej porzeczki i piankową bezą

Ta wersja szarlotki jest bardzo dekoracyjna. Fotograf ze mnie żaden ale wierzcie mi, wygląda ładnie i apetycznie. Zrobi wrażenie na gościach nie tylko z powodu ślicznej piankowej bezy ale również zaskoczy smakiem czarnej porzeczki z jabłkami :)




Składniki na ciasto (na blachę do tatry średnicy 26cm):
  • 1,5 szklanki mąki
  • 1/4 szklanki cukru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • pół kostki margaryny
  • 2 żółtka
Margarynę siekam z mąką, cukrem i proszkiem do pieczenia. Ja sobie ułatwiam sprawę tłuczkiem do ziemniaków. Polecam bardzo, ponieważ rewelacyjnie "sieka" tłuszcz z mąką :) Gdy mam już małe grudki margaryny dodaję 2 żółtka i mieszam nożem do momentu, aż ciasto mi zwiąże płynne jajko. W tym momencie trzeba już użyć dłoni. Szybko zagniatam ciasto i wylepiam nim dno i boki blachy. Ja mam czarną blachę, więc boków w ogóle nie smaruję niczym a na dno wycinam kółko papieru do pieczenia. Tak wylepione ciasto wkładam do lodówki.

Włączam piekarnik na 170 st. C. na dolną grzałkę.

Składniki na słodki środek:
  • 3 jabłka (ja użyłam LOBO i wyszło pysznie)
  • garść czarnej porzeczki
  • 2 łyżki kaszy manny
  • 1 łyżka cukru waniliowego
W czasie, gdy moje ciasto się chłodzi w lodówce ja obieram jabłka, kroję na ćwiartki a potem niedbale w około 2-3mm plasterki. Wrzucam do miski i zasypuję 1 łyżką kaszy manny i cukrem waniliowym. Używam kaszy manny aby związała ewentualny sok z jabłek.

Składniki na bezę:
  • 2 białka
  • szczypta soli
  • pół szklanki cukru
  • odrobina soku z cytryny
  • łyżeczka proszku budyniu waniliowego
Białka ubijam z solą na sztywną pianę, następnie dodaję partiami cukier. Na końcu dodaję cytrynę i budyń.

Wyciągam blachę z ciastem z lodówki. Na powierzchni ciasta sypię równomiernie pozostałą łyżkę kaszy manny. Wysypuję jabłka. Na jabłka sypię czarną porzeczkę (nie ma być jej dużo, ponieważ ma podkreślić smak szarlotki a nie ją zdominować). Na koniec wykładam delikatnie bezę. Ciasto wkładam do piekarnika i piekę około 40 minut.


Smacznego!!!

1 komentarz:

Durszlak.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Odszukaj.com - przepisy kulinarne